Forhold til andre planer og strategier
Landsplanlægning
Kommuneplantillægget overholder landsplanlægningen, idet planlægningen ikke omhandler de nationale interesseområder:
- Vækst og erhvervsudvikling, f.eks. fastholdelse af store produktionsvirksomheder.
- Natur- og miljøbeskyttelse, f.eks. Natura 2000-områder.
- Kulturarvs- og landskabsbevarelse, f.eks. bevarelse af strandenge, herregårdslandskaber og ådale.
- Hensynet til nationale og regionale anlæg, f.eks. transportkorridorer.
Der vil derfor ikke være yderligere vurderinger i forhold til landsplanlægningen.
Derudover vurderes de nationale hensyn i kommunalplanlægning at være varetaget, som det er redegjort for nedenfor.
Kystnærhedszone
Planområdet er ikke beliggende indenfor kystnærhedszonen.
Natur og Miljø
Svendborg Kommune må ikke vedtage planer, der kan skade arter eller naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget for Nature 2000-områder, eller yngle- og rasteområder for arter på EU’s habitatdirektivs bilag IV. Alle planer og projekter skal derfor vurderes i forhold til, om de kan skade Natura 2000-områder eller strengt beskyttede arter på direktivets bilag IV.
Natura 2000
Planområdet er ikke omfattet af eller beliggende i umiddelbar nærhed af områder, der er udlagt til Natura 2000 område. Nærmeste Natura 2000-område er Thurø Rev (site nr. 242), som ligger ca. 7 km syd for planområdet. Svendborg Kommune vurderer, at planen i sig selv eller i sammenhæng med andre planer ikke vil påvirke Natura 2000-områder.
Habitatbekendtgørelsen §6
I habitatbekendtgørelsen findes en fortegnelse over dyre- og plantearter, som Danmark har et særligt ansvar for at kræve strengt beskyttet - de såkaldte bilag IV-arter.
Kommunen må ikke vedtage en plan, der kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyre- og plantearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.
Habitatbekendtgørelsen indeholder i § 10 et krav om, at alle planer skal vurderes i forhold til deres virkning på bilag IV-arter.
Svendborg Kommune har ikke kendskab til konkrete forekomster af Bilag IV-arter inden for planområdet. Der er angivet en spredningskorridor for hasselmus i det nordøstlige hjørne af rammeområdet.
Planområdet er placeret nord for Skårup og ud med det åbne land omkranset af dyrkede marker uden beskyttet natur. Kommuneplantillægget giver mulighed for at der i udvidelsen af rammeområdet opsættes et solcelleanlæg på maksimalt 1 ha nord for skolen. I dag bruges arealet til græsslåning til fodring af skolens heste. Spredningskorridoren for hasselmus går indover rammeområdet på en mindre del. Såfremt der opsættes solceller, fastsættes der bestemmelser om beplantning rundt om solcellerne for at afskærme og for at udlægge et større grønt areal, som vil kunne bruges som spredningskorridor. Derudover fastsættes der en minimumsgrænse til skel, der sikrer at de ikke placeres i den udlagte spredningskorridor. Mellem skolens areal og den opdyrkede mark nord for, findes i dag et mindre beplantningsbælte bestående af enkelte træer på række. Det vurderes ikke at et fremtidigt solcelleanlæg vil være uforeneligt med spredningskorridoren, da den kun berører en mindre del af arealet samt at krav om beplantningsbælter rundt om et eventuelt solcelleanlæg, vil betyde mere begrønning i området og langs med anlægget. Langs med planområdets vestlige kant, findes et fredet dige, som ligeledes vil kunne benyttes som korridor. Diget vil fortsat ligge i landzone og er derfor omfattet af naturbeskyttelsesloven, hvorfor det vurderes at planlægningen ikke vil ændre den nuværende tilstand af diget.
Boligbebyggelsen langs med Nørremarken, vil være en udbygning i forlængelse af eksisterende boliger langs Nørremarken, derudover vil der kunne placeres ny bebyggelse i tæt nærhed til eksisterende skolebebyggelse. Den nye bebyggelse vurderes ikke at påvirke bilag IV-arter.
Det er kommunens vurdering, at planen ikke vil kunne beskadige eller ødelægge egnede yngle- eller rasteområder for Bilag IV-arter. Det vurderes også, at planen ikke vil kunne ødelægge plantearter, som er optaget i habitatdirektivets bilag IV.
Grønt Danmarks kort
Den nordlige del af rammeområde 11.01.O2.063 er omfattet af et areal udlagt som naturområde, som samtidig bidrager til andre formål. Arealet ligger som en forlængelse af den nærtliggende skov, vest for skolens område. Området er udpeget til uønsket skovrejsning. I dag bruges området som hestefold og græsslåning til foder. I rammen gives der derudover mulighed for opsætning af op til 1 ha solceller, med bestemmelser om afskærmende beplantning. Da området ligger i yderkanten og ud til opdyrkede marker, uden beskyttet naturområder samt er uønsket skovområde, vurderes området at kunne rumme et mindre solcelleanlæg, til understøttelse af skolens energibehov. Et afskærmende beplantningsbælte vurderes ligeledes at kunne bidrage til mere permanente naturtiltag i området og understøtte en bevægelseskorridor.
Fredede områder
Der er ingen områder, der er udpeget som fredede områder inden for rammeområdet.
Skovbyggelinje
Vest for rammeområdet ligger en fredskov, som afkaster en 300 m skovbyggelinje. Store dele af rammeområdet og hvor der i dag er eksisterende bebyggelse er indeholdt indenfor skovbyggelinjen. Realisering af et konkret projekt forudsætter enten reduktion af skovbyggelinjen eller dispensation fra skovbyggelinjen.
Skovrejsning
Rammeområdet er udpeget til uønsket skovrejsning.
Grundvand
Rammeområdet ligger indenfor område med særlig grundvandsinteresse OSD, men udenfor de boringsnære beskyttelsesområder, BNBO’er til Skårups Vandværks boringer.
Rammeområdets nuværende og fremtidige anvendelser, i form af en videreførelse af eksisterende uddannelsesformål samt nye boligformål og mulighed for et mindre solcelleanlæg, vurderes ikke at være en aktivitet som udgør en væsentlig fare for forurening af grundvandet, hvorfor der som udgangspunkt kan planlægges for sådanne i OSD.
Kulturarv og landskab
Kulturarv
Museumsloven
Arkæologisk undersøgelse
Svendborg Museums Afdeling for Arkæologi har foretaget en arkivalsk kontrol af planområdet og oplyser, at der ikke er registreret fund eller fortidsminder indenfor planområdet, men anbefaler at der laves en samlet arkæologisk forundersøgelse af planområdet.
Landskab
Det er en national interesse at landskabet, og særligt bevaringsværdige landskaber, som udgangspunkt friholdes for byggeri og tekniske anlæg af hensyn til den landskabelige oplevelse. Rammeområdet ligger ud til et landbrugslandskab i bølget til let bakket terræn med spredtliggende småskove. Rammeområdet ligger inde i to udpeget landskabsområder i kommuneplanen, henholdsvis "Oure moræneflade" og "Skårup landbrugsflade". Der ændres ikke på afgrænsningen af de udpeget landskabsområder. Der vil blive mulighed for opsætning af et mindre solcelleanlæg på op til 1 ha, i den nordlige ende for at sikre skolens energiforsyning og en grøn omstilling. En opsætning af et mindre solcelleanlæg med beplantningsbælter rundt om, vurderes ikke at påvirke landskabet i et større omfang.
Infrastruktur
Planområdet skal vejbetjenes fra henholdsvis Klingstrupvej og Nørremarken. Kommunen vurderer at ny planlægning vil genere nogenlunde sammen trafikmængde som i dag.
Planlægning i forhold til nabokommuner
Rammeområdet grænser ikke op til en nabokommune og det vurderes, at kommuneplantillægget ikke får betydelige konsekvenser i andre kommuner.