Kulturarv
Der er ikke udpeget kulturarvsarealer eller fredede bygninger i eller tæt på rammeområdet. Nærmeste kulturarvsareal ligger ca. 1,4 km øst for området. Nærmeste værdifulde kulturmiljøer ligger ca. 4,5 km nordøst for området.
Gudbjerg kirke er placeret 580 meter fra rammeområdet. Gudbjerg kirke er beliggende i kote 70, på nordligt skrånende terræn. Pga. afstanden til nærmeste kulturarvsarealer og landskabelige placering vurderes påvirkningen at være ubetydelig. Solcellepanelerne gives en maksimal højde på 3,5 m, som ikke vurderes at kunne ses fra kirken. Derudover vil der være enkelte elementer der kan gives en større højde, som transformerstation. Placeringerne af disse vurderes ikke at kunne ses eller forstyrre kigget til eller fra kirken.
Fortidsminder
Der er ikke registreret fredede fortidsminder inden for rammeområdet.
Øst for rammeområdet ligger op til flere fredede fortidsminder udpeget som bl.a. milepæl/-sten, enkeltfund og langhøj. Der er registreret 2 ikke-fredede fortidsminder inden for rammeområdet.
Det vurderes, at placering af solceller kan placeres på det ønskede sted uden at tilsidesætte beskyttelsen af de omtalte områder.
Sten- og jorddiger
Rammeområdet er mod syd, øst og vest afgrænset af jord- og stendiger beskyttet efter museumslovens § 29 a. I rammeområdet er yderligere tre beskyttede diger i nord sydgående retning. Projektet undgår at påvirke digerne og der etableres en respektafstand på 2 meter.
Tekniske anlæg og forsyning
Solenergianlæg
Kommuneplanen indeholder retningslinjer for placering og udformning af solenergianlæg på terræn.
Solenergianlæg på terræn skal placeres med visse hensyn til miljøet og omgivelserne. De må ikke placeres i områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser, kulturhistoriske værdier eller fredede naturområder.
Solcelleanlæg må ikke placeres i kuperet terræn. Solcelleanlæg må placeres på plane eller skrånende områder mod syd og vest. Solcelleanlæg bør placeres ved erhvervsbygninger, i udnyttede erhvervsområder, byzoner eller i landskaber udpeget i kommuneplanens landskabsanalyse som "tilpas" eller som "ændre".
Kommuneplantillægget er i overensstemmelse med retningslinjer kommuneplanen, og rammerne er udarbejdet og udformet efter disse retningslinjer både i placering og udformning. Rammeområdet er beliggende i et landskab hvor der kan ske tilpasninger samt placeret i et sydligt skrånende terræn i tilknytning til eksisterende tekniske anlæg, hvor der indenfor rammeområdet i dag findes vindmøller. Derudover er der også indarbejdet udvidelse af eksisterende og etablering af supplerende beplantninger langs rammeområdets grænse for at afskærme anlægget og integrere anlægget i landskabet.
Det vurderes at området generelt er forholdsvist robust overfor ændringer og områdets bevoksning giver gode muligheder for afskærmning af nyt byggeri.
Støj
I forbindelse med planlægningen er der udarbejdet en støjredegørelse. Beregningerne viser, at støjbelastningen for solcelleanlægget kan overholde Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser.
Solcellepanelerne er tilsluttet invertere via kabler, og disse elementer har luftkølingssystemer med blæsere, der er fordelt over hele området.
De primære støjkilder i solcelleparken er fra forsyningstransformeren og parktransformerne, som er spredt rundt på området. Forsyningstransformeren er udstyret med blæserenheder, der aktiveres, når stationen opvarmes. Disse blæsere er typisk kun aktive midt på dagen, når produktionen er høj.
Støj for solceller og vindmøller kan ikke direkte sammenlignes, da støj for solceller og vindmøller reguleres af to forskellige bekendtgørelser. Der eksisterer ikke et grundlag for at vurdere den kumulative effekt af de to forskellige typer støj og de kan ikke sammenholdes ved direkte at lægge støjniveauerne sammen. Generelt er støj fra vindmøller mere lavfrekvent end støjen fra solceller. Støjen fra vindmøller vil derfor give anledning til den største gene, når viden er kraftig. Ved lave vindhastigheder og høj sol, vil støjen fra solcelleanlægget derimod give anledning til den største gene.
Alle støjkilder i anlægget er placeret således, at støjgrænserne overholde Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser, gældende for åben lav bolig i det åbne land.
Landskab
Planlægningen i det åbne land er baseret på en landskabskarakteranalyse, som opdeler Svendborg kommunes åbne land i 23 landskabskarakterområder med hver deres særpræg. Dette giver mulighed for en mere målrettet beskyttelse af landskabets karakteristika og bedre tilpasning af nye udviklingsprojekter til det omkringliggende landskab, herunder kystforlandet, som også er i fokus for bevarelse og beskyttelse.
Rammeområdet er beliggende indenfor landskabsområdet “Gudme Dødis og Morænelandskab” som har en karakter af bølget landbrugsland og indenfor afgrænsningen af 16.M1, hvor der kan ske tilpasninger. Rammeområdet støder direkte op til det beskyttede Gudbjerg Dødislandskab (10.M1) i sydvest. Udpegningen dækker over Gudbjerg Skov, Dyrehaveskoven og Lakkendrup Skov. Den del af det udpegede landskab der støder op til rammeområdet i vest, er en plantage med nåletræer, som ligger i forlængelse af Dyrehaveskoven.
Indenfor rammeområdet er der ingen landskabelige bevaringsværdige udpegninger. Rammeområdet er beliggende i Gudme Dødis- og Morænelandskab. En ændring i området skal respektere landskabets skala, visuelle sammenhæng, terræn og eksisterende bevoksning.
Placering af solcelleanlægget og det tilhørende installationer vurderes at være i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer. Området er primært landbrugslandskab uden særlige karakteristiske dele eller oplevelsesmuligheder. Beplantningsbælter mod vest og øst skærmer visuelt af for længere udsyn, hvilket letter indpasningen af solcelleanlægget. Dog vil terrænet, især mod syd, gøre anlægget synligt, hvorfor der indarbejdes et bredt 20 - 60 meter bredt beplantningsbælte for at mindske det visuelle indblik.
Grundvand
Rammeområdet er placeret i et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD). Rammeområdet er ikke udpeget som indvindingsopland eller boringsnært beskyttelsesområde. Solcelleanlæg er gavnligt for grundvandsbeskyttelse, da de erstatter landbrugsarealer og bevarer dem med græs, uden brug af gødning eller sprøjtemidler. Dette skift fra intensiv landbrugsdrift til solcelleanlæg vurderes derfor at have en positiv effekt på grundvandet.
Drikkevandsinteresser
Rammeområdet er beliggende i et område med særlig drikkevandsinteresse (OSD), som er udpeget af staten på grund af grundvandets regionale betydning for både nuværende og fremtidig vandforsyning. Selvom rammeområdet ikke er udpeget som indvindingsopland eller boringsnært beskyttelsesområde, vil realiseringen af planen medføre, at arealerne ikke længere benyttes til landbrugsdrift. I stedet vil de blive udlagt med græs og undgå brug af gødskning og sprøjtemidler. Denne ændring fra intensivt dyrket landbrugsjord til et solcelleanlæg vil derfor være gavnlig for grundvandet, og påvirkningen vurderes som positiv.
Jordforureningsloven
Rammeområdet er ikke områdeklassificeret, og der er ikke registreret jordforurening på V1 og V2.
Særligt værdifulde landbrugsområder
Kommuneplanen udpeger landbrugsjord som særligt værdifuldt landbrugsområde, hvilket også gælder for rammeområdet. Disse særligt værdifulde landbrugsområder er afgørende for at bevare optimale betingelser for et bæredygtigt landbrug. Til trods for dette inddrages landbrugsjord til opstilling af solenergianlæg i kommuneplantillægget. Det vurderes, at den påvirkning, dette medfører på de særligt værdifulde landbrugsområder, er midlertidig, og planen fastsætter krav om, at solenergianlægget skal fjernes senest ét år efter, at driften ophører. Det vurderes på denne baggrund, at kommuneplantillægget er i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer og udpegninger.
Økologiske forbindelser - Grønt Danmarkskort
Retningslinjer i kommuneplanen 2021-2033 fastslår, at inden for områder udpeget til økologiske forbindelser skal der stræbes efter at bevare eksisterende naturområder og sikre spredningsmuligheder for dyre- og plantelivet. Mod syd grænser rammeområdet op til et område som er udpeget i kommuneplanen 2021-2033. Planen vurderes samlet set ikke at være i konflikt med disse retningslinjer, da solcelleanlægget ikke negativt påvirker de udpegede områder. De økologiske forbindelser forbliver upåvirkede af solcelleanlægget og forbliver som åbne græsarealer. Desuden giver Planen mulighed for etablering af beplantninger langs den sydlige grænse med det primære formål at skærme mod indkig, tilføre natur indhold og skabe spredningsmuligheder for planter og dyr.
Tillægget udlægger et nyt rammeområde der muliggør en anvendelse til teknisk anlæg. Tillægget skal muliggøre den videre lokalplanlægning for et solcelleanlæg, lokalplan 691 - Gudbjerg solcellepark.
Kommuneplantillægget 2021.15 - Teknisk anlæg, Gudbjerg solcellepark
Anvendelse: Teknisk anlæg i form af solcelleanlæg og dertilhørende tekniske anlæg
Højde: maks. 6,5 m
Zoneforhold: Landzone
Særlige bestemmelser: Området kan anvendes til solenergianlæg og de for anlægget nødvendige tekniske installationer og bygninger.
Indenfor rammeområdet kan der placeres læskure til eventuelle dyrehold der afgræsser.
Lynafledere og vejrstationer kan have en højere højde en 6,5 m med en maksimal højde på 15 m.