Baggrund og formål

Svendborg Bycenter blev bygget i 1997, på en grund hvor der indtil da lå et Kvickly varehus. Bycenteret er en del af bymidtens detailhandels forsyning og tilbud, beliggende lige uden for gågadenettet og fungerer som en afrunding på bymidtens detailhandelsudbud. Antallet af butikker og spisesteder har varieret over tid. Pt. er der 9 butikker og spisesteder i Svendborg Bycenter.

Formålet med nærværende kommuneplantillæg er at muliggøre en modernisering og revitalisering af Svendborg Bycenter ved at tilføre flere og nye funktioner, da det forventes at disse vil medvirke til at skabe mere aktivitet i bycenteret samt byliv inden for planområdet og i bymidten generelt.

Svendborg Kommune ønsker at muliggøre en om- og tilbygning af bycenteret, så området fremadrettet kan rumme det eksisterende butikscenter i stueplan, etageboliger oven på stueplanet i op til 4 etager (i alt 5 etager inklusiv stueplanet), et integreret parkeringshus og erhvervsarealer.

I dag er området kun planlagt til butikscenter. En om- og tilbygning forudsætter at der tilvejebringes det nødvendige plangrundlag (kommuneplantillæg og lokalplan) før end flere anvendelser og ombygninger kan realiseres.

Nuværende forhold

Kommuneplantillægget omfatter et område på ca. 8.500 m2 beliggende i umiddelbar forlængelse af byens gågadenet mod vest. Området afgrænses mod nordøst af Tinghusgade, mod sydøst af Voldgade og mod sydvest af Vestergade. Mod nordvest afgrænses området af den privatejede erhvervsejendom med Tinghuset og Tinghushaven. Området er beliggende i byzone og omfatter hele matr.nr. 34a, 34b, 35a, 376 Svendborg Bygrunde samt del af matr.nr. 33 Svendborg Bygrunde og en mindre del af vejmatriklerne 7000g, 7000by, 7000cq, 7000h og 7000cd.

Planområdet er beliggende i bymidtens centrale handels- og kulturcentrum omgivet af handelsgader med udvalgs-, special og dagligvarebutikker, blandede byfunktioner som hotel og restauranter, biograf, liberale erhverv mv. Den omgivende bebyggelse er opført i 2-4 etager og er kendetegnet ved stor variation i alder, arkitektur og byggestil.

Planområdet har et skrånende terræn – kote 21.5 ved nordligst punkt ved Tinghusgade jævnt faldende til kote 16.5 langs Voldgade, mens terrænet stiger igen op ad Vestergade til kote 19 ved Vestergade 26.

Størstedelen af planområdet udgøres af det eksisterende Svendborg Bycenter, som er en ubrudt randbebyggelse, hvis sluttede facade i gul puds strækker sig over ca. 100 m mod Tinghusgade, ca. 70 m mod Voldgade og ca. 80 m mod Vestergade. Centerbebyggelsen er i to etager mod Tinghusgade og Voldgade og i én etage mod Vestergade, hvor facaden dog er forhøjet for at skjule parkeringspladsen på bycentrets tag. Der er adgang til den åbne parkeringsplads på bycentret tagflade fra Tinghusgade. Bycentret er anlagt, så det ikke følger områdets terræn, hvilket også medfører at butikkerne i stueetagen er beliggende lavere end gadeniveau i Tinghusgade. Adgang til butikscentret for gående sker derfor fra Voldgade og Vestergade med den primære indgang på hjørnet Tinghusgade og Voldgade.

I planområdets nordlige hjørne indgår erhvervsejendommen Tinghusgade 35a, b, c og d (nuværende Sparekassen Fyn), bestående af et forhus mod gaden i 3 etager med fladt tag opført omkring 1967 samt lavere baghuse opført nogle år tidligere. Ejendommen er ikke registreret som bevaringsværdig.

I planområdets sydvestlige hjørne indgår Vestergade 24 og 26, som udgøres af to byhuse i to etager med udnyttet tagetage. Bygningerne rummer i dag bla. en kunstskole, kunstatelier og forskellige småerhverv. Forhusene er i kommuneplanen udpeget som bevaringsværdige i kategori 3.

Herudover indgår ca. 425 m2 ubebygget areal i Tinghushaven i planområdet.

Afgrænsningen for kommuneplantillægget er vist med blå stiplet linje