Baggrund og formål

Kommuneplantillægget er udarbejdet samtidig med og som grundlag for lokalplan 684, Boligområde ved Brudagervej i Vejstrup. Planlægningen er igangsat for at skabe et nyt bofællesskab i Vejstrup, i samarbejde med den almene boligorganisation Svendborg Andels-Boligforening.

Lokalplan 684 fastlægger det nye boligområde til tæt-lav bebyggelse med fælleshus og fællesfaciliteter. Der gives mulighed for at etablere op til 24 boliger i varierende størrelser og med store grønne, fællesarealer.

Området er ikke rammebelagt i den gældende kommuneplan. Nærværende kommuneplantillæg udlægger et nyt rammeområde med anvendelse til boligområde med samme afgrænsning som lokalplan 684, så området kan inddrages til boligformål og fremtidig byzone. Kommuneplantillægget sikrer, at området udvikles i overensstemmelse med kommuneplanens generelle rammer for boligområder med fokus på fællesskaber.

Nuværende forhold

Kommuneplantillægget omfatter et ikke rammebelagt område i det nordvestlige Vejstrup. Området omfatter matrikel nummer 2c samt den nordligst beliggende tredjedel af matrikel nummer 2d af Vejstrupgård, Vejstrup. Det nye rammeområdes beliggenhed er vist på nedenstående kortudsnit.

Rammeområdet ligger syd for Brudagervej og vest for Egemosevej. Det grænser op til boliger på den anden side af disse veje, mens det mod syd og vest grænser op til åbent land. Arealet er omtrent 13.500 m2 stort.

Området anvendes i dag som landbrugsjord, men ønskes inddrages i planlægningen og udviklet til boligområde for at skabe et mere varieret udbud af boliger i Vejstrup.

Kortudsnit der viser beliggenhed af nyt rammeområde.

Det ikke rammebelagte område udgør som nævnt et areal på omtrent 13.500 m2. Området inddrages i kommuneplanlægningen for at give mulighed for en udvikling af området med nye boformer i form af et alment bofællesskab.

Arealet ligger i direkte tilknytning til eksisterende bymæssig bebyggelse i byzone, idet det udgør en udbygning af Vejstrup i nordvestlig retning. Det ligger i tilknytning til eksisterende boligområder mod øst og nord, og ud mod det åbne land mod vest og syd.

I forbindelse med udpegningen er der foretaget en screening af 7 forskellige områder lokalt i tilknytning til Vejstrup, til realisering af det nye bofællesskab. Tre af disse områder er vurderet som mere velegnede end de øvrige. Der er ligeledes i den aktuelle kommuneplan udlagt arealer til boligformål, som endnu ikke er udnyttet (den tidligere gartnergrund og i forlængelse af Nymarksvej). Det er vurderet at disse arealer ikke er egnet til indretning af et sammenhængende bofællesskab med op til 24 boligenheder, som er den størrelse som boligorganisationen ønsker, for at kunne drive et socialt bæredygtigt bofællesskab med fælles udeområder og et fælleshus. Det har ikke været muligt at udnytte de centralt beliggende arealer af forskellige planlægningsmæssige årsager – størrelse og udformning af grunde, lugtkonsekvenszone fra husdyrbrug, trafikale forhold mv.

I Bosætningsstrategi 2020 er det politisk besluttet, at der skal indledes en dialog med de almene boligorganisationer om mulighederne for at etablere almene boliger i udvalgte landsbyer, med fokus på mulighederne for almene bofællesskaber.

Det vurderes at den aktuelle placering har en god sammenhæng i forhold til den øvrige bystruktur, og kan bidrage positivt til udviklingen af Vejstrup. Det pågældende område er også udpeget, da der kun er meget begrænsede planlægningsmæssige interesser i området. Arealet anvendes i dag som landbrugsjord og er omfattet af en kirkebyggelinje og en udpegning som område med særlige drikkevandsinteresser (OSD), der ikke vurderes at være i konflikt med den foreslåede anvendelse. Området er ellers ikke omfattet af væsentlige bindinger.

Området ligger desuden i tilknytning til eksisterende velfungerende infrastruktur med tilstrækkelig kapacitet og inden for et skoledistrikt, der ligeledes har kapacitet. Det forventes således ikke, at en udbygning af området vil medføre yderligere investeringer i trafik- og serviceforsyning.