Miljøvurdering

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), også kaldet miljøvurderingsloven indebærer, at offentlige myndigheder skal foretage en miljøvurdering af planer og programmer, der kan få en væsentlig indvirkning på miljøet. Der er for en række planer og programmer pligt til at foretage en miljøvurdering, mens der for andre planer og programmer først skal foretages en screening, for at finde ud af om planen eller projektet kan have en væsentlig indvirkning på miljøet, og derfor skal miljøvurderes.

Svendborg Kommune har i henhold til § 8, stk. 2, jævnfør miljøvurderingsloven gennemført en miljøscreening, idet planen omhandler fysisk planlægning, fastsætter arealanvendelsen af et mindre område på lokalt plan og ikke påvirker et internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt.

Konklusionen på miljøscreeningen er, at planen ikke har en sandsynlig væsentlig indvirkning på miljøet i forhold til de kriterier, som fremgår af lovens bilag 3 samt i forhold til lovens brede miljøbegreb, jævnfør miljøvurderingsloven.

Resumé af screeningen

By- og kulturmiljø
Lokalområdet er ikke bebygget og har indtil nu været anlagt som mark/landbrugsjord. Den bebyggelse som det nye plangrundlag giver mulighed for, er en mindre udvidelse af et eksisterende bebygget bymiljø. Området ligger i naturlig forlængelse af den eksisterende bystruktur, og udvikles i overensstemmelse med planlægningsprincippet indefra – og ud. Lokalplanen fastsætter bestemmelser for ny boligbebyggelse med henblik på et åbent præg i samspil med et fælleshus. Bebyggelsen skal medvirke til et varieret boligområde i Vejstrup. Der gives mulighed for at udbygge området med en tæt-lav bebyggelse svarende til den omkringliggende boligbebyggelse, hvor den er tilpasset i sin størrelse og omfang til det skrånende terræn.

Lokalplanområdets nordlige del ligger inden for kirkebyggelinje. Lokalplanen stiller krav om at ny bebyggelse maksimalt må have en bebyggelseshøjde på 7,0 meter dog må fælleshus gives en højde på op til 8,0 m. Udsigten til kirken begrænses allerede af eksisterende nabobebyggelse og læhegn/vildthegn. Lokalplanens bebyggelse vurderes derfor ikke til at kunne få en væsentlig påvirkning på udsigtskiler til og fra kirken.

Landskab
Landskabsområdets terræn falder mod syd. Lokalplanområdet ligger ved siden af eksisterende bebyggelse og tilpasses det skrånende terræn. Landskabsrummet vest for Vejstrup har en større skala og en mere enkel karakter end områderne mod øst, hvilket giver området en vis kapacitet i forhold til enkle anlæg. Endvidere fremstår rummet forholdsvist afgrænset uden markante visuelle sammenhænge til omkringliggende landskaber

Natur og grønne områder
Lokalplanen fastlægger at der fortsat skal være levende hegn langs Brudagervej mod nord og Egemosevej mod vest Der etableres beplantning i området, og samlet skal dette være med til at bidrage til at området fremstår både grønt og naturpræget.

Trafik
Lokalområdet vejbetjenes ved tilslutning til Brudagervej som er en offentlig vej. Lokalplanen fastsætter, at parkeringen udlægges som fælles parkering, der sikrer, at selve området holdes bilfrit og at trafikbevægelse ud af området foregår ét sted. Overkørslen er placeret mod en tilsvarende indkørsel på modsatte side af Brudagervej for at mindske gener i forbindelse med kørsel til og fra området.  Brudagervej vurderes at ville kunne håndtere den stigende trafik uden yderligere trafiksikkerhedsmæssige tiltag på den offentlige vej. Brudagervej er ved overkørslen til planområdet beliggende i hastighedsmæssig byzone og der er etableret bump. Vej- og stiadgange skal sikres oversigt efter vejreglerne. Dette kan betyde tilpasning af eksisterende levende hegn/beplantning.

Befolkning
Det nye boligområde forventes ikke at påvirke de eksisterende boligområder væsentligt nord og øst for området. Bebyggelsen mod placeres således at boliger skal holde minimumsafstand til vejskel på 7 meter mod Egemosevej og mod Brudagervej. Dette for at mindske indbliksgener. Derudover udlægges areal til levende hegn langs veje i en bredde på 3 m og en højde på 4 m. Der sikres en landskabelig ankomst til området, der har til hensigt at skabe god forbindelse for bløde trafikanter og styrke boligområdets sammenhæng til den øvrige by.

Kommunens screeningsafgørelse offentliggøres før den endelige vedtagelse af planen, jf. lovens § 33 og samtidig med annonceringen af planforslaget. Kommunen har vurderet, at der ikke har været behov for at inddrage eksterne myndigheder. Kommunens afgørelse om, at planen ikke skal miljøvurderes, kan påklages til Planklagenævnet, hvilket fremgår af annonceringen på kommunens hjemmeside.