Forhold til andre planer og strategier
Landsplanlægning
Kommuneplantillægget overholder landsplanlægningen, idet planlægningen ikke omhandler de nationale interesseområder:
- Vækst og erhvervsudvikling, f.eks. fastholdelse af store produktionsvirksomheder.
- Natur- og miljøbeskyttelse, f.eks. Natura 2000-områder.
- Kulturarvs- og landskabsbevarelse, f.eks. bevarelse af strandenge, herregårdslandskaber og ådale.
- Hensynet til nationale og regionale anlæg, f.eks. transportkorridorer.
Der vil derfor ikke være yderligere vurderinger i forhold til landsplanlægningen.
Derudover vurderes de nationale hensyn i kommunalplanlægning at være varetaget, som det er redegjort for nedenfor.
Byvækst
Planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 1, og stk. 6 – 12, fastlægger regler for inddragelse af nyt areal i den 12-årige periode. Kommuneplanen skal indeholde tilstrækkeligt med areal for at rumme den forventede byvækst i den 12-årige planperiode. Strukturelle forandringer eller et nyt strategisk fokus
siden vedtagelse af den seneste kommuneplan kan give anledning til, at en kommune ønsker at udlægge nye arealer til byvækst. Såfremt den eksisterende rummelighed er stor nok, men ikke indeholder alle de ønskede arealer til byvækst i den kommende planperiode, har kommunen efter § 11 a, stk. 6, mulighed for at omfordele arealer, dvs. lægge nye arealer ind i kommuneplanen mod at udtage andre arealer af omtrent samme størrelse, således at den samlede rummelighed ikke øges væsentligt.
Kommuneplan 2021 - 2033 indeholder tilstrækkeligt med arealer til at dække behovet i den kommende 12-årige periode. I dette tilfælde betyder det, at der kun kan udlægges nyt areal til byvækst, hvis der samtidig udtages et andet areal af omtrent samme størrelse (hektar), som er planlagt til byvækst i den aktuelle kommuneplan.
For at understøtte strategien om at styrke bosætningen og tilføre nye bolig - og boformer i lokalområderne, reduceres et eksisterende boligområde i Hesselager, mod at et tilsvarende areal med nærværende kommuneplantillæg udlægges i Vejstrup.
Kommuneplanramme 10.02.B.251 reduceres med med 13.500 m2, hvilket svarer til det nye rammeområde i Vejstrup.
Kystnærhedszone
Planområdet er ikke beliggende indenfor kystnærhedszonen.
Natur og Miljø
Svendborg Kommune må ikke vedtage planer, der kan skade arter eller naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget for Nature 2000- områder, eller yngle- og rasteområder for arter på EU’s habitatdirektivs bilag IV. Alle planer og projekter skal derfor vurderes i forhold til, om de kan skade Natura 2000-områder eller strengt beskyttede arter på direktivets bilag IV.
Natura 2000
Svendborg Kommune må ikke vedtage planer, der kan skade arter eller naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget for Nature 2000- områder. Alle planer og projekter skal derfor vurderes i forhold til, om de kan skade Natura 2000-områder.
Planområdet er ikke omfattet af eller beliggende i umiddelbar nærhed af områder, der er udlagt til Natura 2000 område.
Nærmeste Natura 2000-område er nr. 116, Centrale Storebælt og Vresen, der ligger ca. 6,5 km nordøst for lokalplanområdet. Området består af et habitatområde, blandt andet for marsvin, og flere fuglebeskyttelsesområder.
Nærmeste Natura 2000 område på land er Klintholm (SAC102), der er beliggende over 9 km fra lokalplanområdet.
Det vurderes ikke, at en realisering af lokalplanens muligheder vil påvirke Natura 2000-området væsentligt.
Habitatbekendtgørelsen §6
Svendborg Kommune må ikke vedtage planer, der kan skade arter eller naturtyper, der er yngle- og rasteområder for arter på EU’s habitatdirektivs bilag IV. Alle planer og projekter skal derfor vurderes i forhold til, om de kan skade strengt beskyttede arter på direktivets bilag IV.
I habitatbekendtgørelsen er opført dyre- og plantearter, hvor Danmark har særligt ansvar for at kræve streng beskyttelse - de såkaldte bilag IV-arter. Der skal træffes foranstaltninger, der sikrer de nævnte arters naturlige udbredelsesområde.
Svendborg Kommune har ikke registreret bilag IV-arter i området.
Grundvand
Hele lokalplanområdet er omfattet af område med særlige drikkevandsinteresser (OSD). Det vurderes dog ikke, at anvendelsen til boligformål med en lav bebyggelsesprocent vil have en væsentlig påvirkning på drikkevandsinteresserne.
Det nye boligområde i Vejstrup, som Kommuneplantillæg 2021.10 muliggør, ligger i område med særlige drikkevandsinteresser (OSD), men udenfor indvindingsopland til et vandværk. Kommunerne skal i forbindelse med planlægning friholde OSD og indvindingsoplande, IVO udenfor OSD for aktiviteter, der kan medføre en væsentlig risiko for forurening af grundvandet. Beboelsesområder vurderes som udgangspunkt ikke at udgøre en væsentlig trussel for grundvandet.
I dette tilfælde sker der en ændring fra landbrugsjord til boligområde på et areal, hvor grundvandskortlægningen viser, at der en 10 til 20 m ler over det øverste grundvandsmagasin, og mere end 30 m ler over det dybere liggende grundvandsmagasin. Det er sidstnævnte, som de fleste vandværker indvinder fra, og er der mere end 15 m ler over en grundvandsforekomst, så vurderes et grundvandsmagasin umiddelbart at være godt beskyttet.
Grundvandsstrømme i området går mod sydøst. Oure Vandværk har søgt om at etablere en ny boring omkring 700 m nordøst for planområdet. Denne boring vil indvinde grundvand, der løber til boringen fra nordvest. Der er endnu ikke bestemt et indvindingsopland eller BNBO til boringen. Det vurderes på baggrund af de andre indvindingsoplande både nord og syd for lokalplanområdet, at indvindingsoplandet til den nye boring vil få en udbredelse på ca. 300 m over mod lokalplanområdet. Der forventes dermed ingen overlap og boringen forventes at skulle indvinde fra samme grundvandsmagasin, som søster boringen, i en dybde af omkring 45 m under terræn.
Der ligger en privat vandindvinding ca. 370 m nedstrøms for lokalplan området. Grundvandskortlægningen viser, at i den østligste del af lokalplanområdet er et beskyttende lerlag over det overfladenære magasin på 15 m til 20 m.
På baggrund af at der er tale om et beboelsesområde, og det dybere liggende grundvandsmagasin er godt beskyttet, vurderes udlægning ikke at være i strid med de almene grundvandsinteresser. Det samme gør sig gældende for den private vandindvinding. Her lægges der også vægt på, at der er tale om et beboelsesområde, lerlagstykkelsen for det meste af området er mere en 15 m, samt at der er mere en 300 m fra lokalplanområdet til vandindvindingen. Ved etablering af nye boringer, er der et vejledende afstandskrav på 300 m til en kendt forurenet grund. Da der her er tale om boligformål, endda med en lav bebyggelsesprocent, vurderes også den private vandforsyning at være sikret.
Fredede områder
Der er ingen områder, der er udpeget som fredede områder inden for rammeområdet.
Naturbeskyttelsesloven
Der er ingen §3-beskyttede naturområder inden for lokalplanområdet. Nærmeste område ligger omtrent 80 m mod nord bag eksisterende bebyggelse.
Infrastruktur
Planområdet skal vejbetjenes fra henholdsvis Brudagervej. Brudagervej er én af hovedfærdselsårerne i landsbyen og vil kunne håndtere den øgede trafik, der generes af det nye boligområde.
Der gives desuden mulighed for at etablere servicekørsel fra Egemosevej til et område med fællesfaciliteter og regnvandshåndtering i den sydlige del af lokalplanområdet. Denne adgang vil være begrænset til driftskøretøjer og kun medføre ekstra trafik i meget begrænset omfang.
Planlægning i forhold til nabokommuner
Rammeområdet grænser ikke op til en nabokommune og det vurderes, at kommuneplantillægget ikke får betydelige konsekvenser i andre kommuner.
Kulturarv
Lokalområdet ligger inden for en kirkebyggelinje omkring Vejstrup Valgmenighedskirke. Lokalplanens nye bebyggelse må maksimalt have en højde på 7,0/8,0 meter. Derudover falder lokalplanens terræn mod syd og det vurderes derfor ikke at bebyggelsen har en væsentlig visuel påvirkning i forhold til kirken.
Området omfatter ikke kulturmiljø, bevaringsværdige bygninger eller kendte fortidsminder.
Museumsloven
Svendborg Museums Afdeling for Arkæologi har foretaget en arkivalsk kontrol af lokalplanområdet og oplyser, at der ikke er registreret fund eller fortidsminder inden for planområdet, men anbefaler at der laves en samlet arkæologisk forundersøgelse af lokalplanområdet
I god tid forud for påbegyndelse af bygge- eller anlægsarbejder, der medfører udgravning i lokalplanområdet, skal bygherren eller den, for hvis regning et jordarbejde udføres, i henhold til Museumslovens § 25 anmode Svendborg Museum om at tage stilling til, hvorvidt arbejdet vil berøre væsentlige fortidsminder.
Viser resultatet af forundersøgelsen, at eventuelle væsentlige fortidsminder ligger problematisk i forhold til byggeplanerne har bygherre mulighed for at ændre på planerne, så fortidsminderne ikke forstyrres eller bygherre kan vælge at få fortidsminderne fjernet, dvs. udgravet.
Museet skal herpå indenfor en frist på 4 uger komme med en udtalelse om dette. Udgiften til arkivalsk kontrol og en eventuel større forundersøgelse afholdes af bygherren eller den, for hvis regning jordarbejdet skal udføres, jf. Museumslovens § 26, stk. 1-2.