Baggrund og formål

I Tankefuld er der behov for mindre boliggrunde, der kan bidrage til et varieret udbud af boliger og boformer. Udlægning af kompakte boligområder, baseret på mindre boliggrunde, ønskes som en bæredygtig indsats med hensyn til ressourceforbrug. Denne tilgang bidrager desuden til at disponere større områder til grønne natur- og rekreative formål.

Planlægning for kompakte boligområder skal også fremme et nært fællesskab inden for boligområderne og styrke det overordnede fællesskab i hele bydelen. Derved sigter planlægningen mod en harmonisk integration af boligområder, natur og sociale strukturer, hvilket understøtter bydelens særlige bæredygtige og boligsociale profil.

Kommuneplans generelle rammer for boliger fastsætter krav om en grundstørrelse for tæt-lav boliger på minimum 250 kvadratmeter per bolig. Dette tillæg til kommuneplanen har til formål at muliggøre en reduktion af grundstørrelsen for tæt-lav boligbebyggelse fra minimum 250 kvadratmeter per bolig til minimum 150 kvadratmeter per bolig. Tillægget udarbejdes i overensstemmelse med eksisterende bestemmelser i kommuneplanens afsnit om nye boligtyper og boformer. Ved at åbne op for etablering af små boliggrunde stiller planlægningen krav om, at følgende principper indarbejdes:

• Særligt fokus på fællesskabsorienteret bebyggelse.
  • Prioritering af fællesarealer frem for private haver.
  • Centralt placerede fælles friarealer, udformet som et gennemgående element i den samlede bebyggelsesplan.
  • Regulære opholdsarealer med rekreativ karakter, egnet til ophold, leg og andre rekreative aktiviteter.
  • Blandede boligtyper, anvendelser og multifunktionelle byrum i lokalplanområdet.
  • Fokus på fællesfaciliteter såsom fælleshus og lignende.